لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۴:۳۴

نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطینی یک عضو «جهاد اسلامی» را در کرانه باختری کشتند


نیروهای امنیتی فلسطینی (آرشیو)
نیروهای امنیتی فلسطینی (آرشیو)

نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطینی روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت یک مرد مسلح عضو گروه جهاد اسلامی را در کرانه باختری کشتند. رسانه‌ها از این به عنوان یک «درگیری کم‌سابقه» میان گروه‌های فلسطینی یاد کرده‌اند.

طلال دويكات، سخنگوی سرویس‌های امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطینی، گفت نیروهایی که برای گشت‌زنی در طول شب اعزام شده بودند، هدف تیراندازی قرار گرفتند و به آن پاسخ دادند و فرد مسلح را هدف قرار دادند. این فرد در بیمارستان جان باخت.

ویدئوهایی که در فضای مجازی منتشر شده است نشان می‌دهند که یک خودرو مورد اصابت گلوله قرار گرفته است. هرچند خبرگزاری رویترز که این خبر را منتشر کرده می‌نویسد که نمی‌تواند صحت ویدیوها را به طور مستقل تأیید کند.

یک گروه مسلح محلی به نام «تشکیلات اردوگاه نور شمس و طولکرم»، فرد کشته شده را یکی از اعضای خود به نام «احمد ابوالفول» که وابسته به گروه عمدتاً شبه‌نظامی «جهاد اسلامی» است، معرفی کرد.

این گروه در بیانیه‌ای کشته شدن الفول را اقدامی «خائنانه» توصیف کردند و آن را مشابه «ترورهای انجام‌شده توسط نیروهای ویژه اسرائیل»‌ دانست.

تشکیلات خودگردان فلسطینی به ریاست محمود عباس در کرانه باختری از خودمختاری محدودی برخوردار است و هر از گاه مسائل امنیتی را با اسرائیل هماهنگ می‌کند.

بخش‌هایی از این قلمرو دچار هرج و مرج و فقر شده است و تشکیلات خودگردان و اسرائیل یکدیگر را مقصر می‌دانند. روابط دو طرف به‌ویژه در حال حاضر و در جریان جنگ غزه، تیره‌تر شده است.

حماس که از متحدان جهاد اسلامی است و منتقد رویکرد محمود عباس برای دستیابی به توافقی دیپلماتیک با اسرائیل است، «حملات نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطینی» را محکوم کرد.

نیروهای امنیتی فلسطینی و افراد مسلح در سال گذشته نیز چندین بار تبادل آتش کرده‌اند ولی مرگ و میر ناشی از این درگیری‌ها نادر بوده است.

XS
SM
MD
LG