لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۱:۰۸

آمریکا: روسیه ممنوعیت بین‌المللی استفاده از تسلیحات شیمیایی را نقض کرده است


سرباز اوکراینی در دونتسک. آرشیو
سرباز اوکراینی در دونتسک. آرشیو

آمریکا روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت روسیه را به نقض ممنوعیت بین‌المللی استفاده از تسلیحات شیمیایی در جریان جنگ اوکراین متهم کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای با اشاره به استفاده روسیه از عامل شیمیایی کلروپیکرین، به عنوان عامل خفگی، و گاز اشک‌آور به عنوان «ابزار جنگ در اوکراین» اعلام کرد: «استفاده از اینگونه مواد شیمیایی حادثه‌ای مجزا نیست و احتمالاً ناشی از تمایل نیروهای روس برای بیرون‌راندن نیروهای اوکراینی از مواضع استحکام‌یافته و دستیابی به دستاوردهای تاکتیکی در میدان نبرد است.»

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی مستقر در لاهه که برای اجرا و نظارت بر رعایت کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی ۱۹۹۳ ایجاد شده، استفاده از کلروپیکرین را منع کرده است.

وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرد شواهد خود را مبنی بر اینکه استفاده روسیه از کلروپیکرین علیه سربازان اوکراینی ناقض کنوانسیون سلاح‌های شیمایی است، به کنگره ارایه خواهد کرد.

آمریکا تحریم‌های تازه‌ای را با هدف کاهش توانایی کرملین در پیشبرد جنگ با اوکراین و محدود کردن درآمد روسیه و دسترسی این کشور به مواد و ابزار مورد نیاز برای ادامه جنگ اعمال کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت در بیانیه‌ای گفت که تحریم‌های جدید پایگاه صنایع نظامی روسیه و سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی این کشور را هدف قرار می‌دهند.

تحریم‌های جدید آمریکا همچنین شرکت‌ها و افرادی در کشورهای ثالث مانند چین را که در تأمین تسلیحات یا دیگر تولیدات دفاعی به روسیه کمک می‌کنند و این کشور را قادر می‌سازند به جنگ علیه اوکراین که تهدیدی جدی برای امنیت بین‌المللی محسوب می‌شود ادامه دهد،‌ شامل‌ می‌شود.

حدود ۳۰۰ نهاد و یا فرد تحریم‌شده توسط وزارتخانه‌های خزانه‌داری و امور خارجه آمریکا شامل ده‌ها تن از عواملی است که به روسیه در تهیه فن‌آوری و ابزار از خارج کمک می‌کنند.

جَنِت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای گفت این وزارتخانه بارها هشدار داده است که شرکت‌ها در صورت ارائه مواد و ابزار مورد نیاز در حمایت از جنگ روسیه در اوکراین با پیامدهای «بسیار شدیدی» روبرو خواهند شد.

علاوه بر نزدیک به ۲۰۰ شخص و شرکت تحریم شده توسط وزارت خزانه‌داری، وزارت امور خارجه آمریکا نیز بیش از ۸۰ نهاد و شخص را که در راستای دور زدن تحریم‌ها تلاش کرده و یا فعالیت‌های مرتبط با سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی و تقویت پایگاه دفاعی روسیه انجام داده‌اند، تحریم کرده است.

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین منابع درآمد روسیه را در حوزه‌های انرژی، فلزات و معادن هدف تحریم قرار داده است و افرادی را هم در ارتباط با مرگ الکسی ناوالنی، رهبر مخالفان روسیه در زندان تحریم کرده است.

XS
SM
MD
LG