لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۲:۲۵

اعتراف دو نفر در آمریکا به نقض تحریم‌های ایالات متحده با دریافت خمس برای خامنه‌ای


وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید دو شهروند اهل تگزاس، به توطئه و نقض قانون به نفع جمهوری اسلامی اعتراف کرده‌اند. آنها به نقض تحریم‌های ایالات متحده با دریافت خمس برای خامنه‌ای متهم هستند.

بنا بر اعلامیه خبری که در وبسایت وزارت دادگستری منتشر شده است، مزمل زیدی و عاصم مجتبی نقوی، هر دو ۴۰ ساله و ساکن هوستون تگزاس، روز چهارشنبه در دادگاه فدرال به توطئه برای انتقال غیرقانونی ده ها هزار دلار از ایالات متحده به ایران اعتراف کردند.

این وجوه که بخشی از آن‌ها به نفع علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، بود، از طریق جمع‌آوری خمس و کمک‌های مالی به ظاهر برای قربانیان جنگ داخلی یمن به دست آمده بود.

طبق اسناد دادگاه، زیدی در دسامبر ۲۰۱۸ مجوز جمع آوری خمس، مالیات مذهبی بر ثروت، را به نیابت از چندین امام دریافت کرد.

بین دسامبر ۲۰۱۸ تا دسامبر ۲۰۱۹، زیدی و نقوی این وجوه و همچنین کمک‌های مالی ادعایی برای کمک به قربانیان جنگ داخلی یمن را از افراد مقیم در ایالات متحده جمع‌آوری کردند.

سپس زیدی و نقوی این پول ها را از طریق شبکه‌ای از دوستان، اعضای خانواده و همکاران به خارج از ایالات متحده به ایران منتقل کردند.

بنا بر این گزارش، آنها برای دور زدن قوانین و پنهان کردن فعالیت‌های خود، پول نقد را در مقادیر کمتر از ۱۰‌هزار دلار جابجا می کردند. یکی از این انتقالات شامل گروهی از ۲۵ زائر بود که برای زیارت به عراق می‌رفتند و دلارهای آمریکا را به صورت دستی به ایران منتقل می کردند.

انتقال این وجوه به ایران غیرقانونی بوده است زیرا ایالات متحده از سال ۱۹۹۵ تحریم‌های اقتصادی را علیه ایران اعمال کرده است. علاوه بر این، وزارت امور خارجه ایالات متحده هر ساله از سال ۱۹۸۴ ایران را به عنوان حامی تروریسم معرفی کرده است. در ۲۴ ژوئن ۲۰۱۹، رئیس جمهور ایالات متحده تحریم های بیشتری را علیه رهبر جمهوری اسلامی اعمال کرد که شامل ممنوعیت ارائه هرگونه کمک مالی به او می‌شود.

این پرونده توسط دفتر میدانی اف بی آی واشنگتن و تیم ضد‌تروریسم اف بی آی هوستون با همکاری دفاتر میدانی اف بی آی در دالاس، شیکاگو و دیترویت مورد تحقیق قرار گرفته است.

XS
SM
MD
LG