لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۱:۰۸

کارگران کارخانه «کاغذ پارس طبیعت سلولز» شوش به اعتصاب و تجمع ادامه دادند


اعتصاب کارگران «کاغذ پارس طبیعت سلولز» در شوش
اعتصاب کارگران «کاغذ پارس طبیعت سلولز» در شوش

کارگران کارخانه «کاغذ پارس طبیعت سلولز» روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت، در ادامه اعتصاب و تجمع خود که از روز اول اردیبهشت آغاز شد، در مقابل فرمانداری شهرستان شوش تجمع کردند.

کارگران معترض خواستار عقد قرارداد مستقیم کار و حذف پیمانکار، افزایش دستمزد و مزایا، راه‌اندازی تمام خطوط تولید، رفع تبعیض و تامین امنیت شغلی هستند.

بر پایه ویدیوهای منتشرشده، معترضان شعار دادند: « فقط کف خیابون، بدست میاد حقمون».

آنها روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت، همزمان با روز جهانی کارگر، هم به اعتراضات خود ادامه داده بودند.

خبرگزاری ایلنا به نقل از کارگران معترض، عامل تشدید اعتراضات صنفی را «بی‌توجهی» کارفرما به مطالبات معترضان ذکر کرده است.

به گفته کارگران، مسئولان دولتی و ذینفعان کارخانه «کاغذ پارس طبیعت سلولز» به جای چاره‌اندیشی سکوت کرده‌اند و با تهدید به اخراج سعی دارند میان کارگران اختلاف ایجاد کنند.

این اعتراضات در شرایطی ادامه یافته که به گفته کارگران این کارخانه، در روزهای گذشته برای شماری از کارگران معترض پرونده قضایی تشکیل شده است. تاکنون مقا‌م‌های قوه قضاییه در این مورد واکنشی نشان نداده‌اند.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی طی دو دهه گذشته بارها اجکام زندان و شلاق را عیله کارگران معترض به شرایط معیشتی و یا کارگران صادر کرده است. صدور این احکام اعتراض اتحادیه‌های بین‌المللی کارگری و یا سندیکاها و اتحادیه‌های کارگری و صنفی کشورهای مختلف جهان را به همراه داشته است.

اعتصاب و تجمع اعتراضی کارگران کارخانه کاغذ پارس طبیعت سلولز از روز اول اردیبهشت و پس از تعطیلی برخی از خطوط تولیدی و اخراج حدود ۱۰۰ کارگر آغاز شد. به گفته کارگران، کارفرما قصد داشت به بهانه کمبود منابع مالی با آنها تسویه حساب کند.

اما اعتراضات گسترده کارگران این شرکت موجب شد که کارفرما با بازگشت به کار کارگران اخراجی موافقت کند.

در سالیان گذشته، بارها اخباری در مورد اخراج کارگران معترض و یا برخوردهای امنیتی و قضایی با کارگران معترض به شرایط معیشتی در مناطق مختلف ایران منتشر شده است.

اعتراضات و اعتصابات کارگری در مناطق مختلف ایران طی چند سال اخیر گسترش یافته است.

از جمله مشکلات مطرح‌شده از سوی معترضان می‌توان به پایین بودن دستمزدها، پرداخت نشدن دستمزد و مزایا، اخراج نیروی کار، و خصوصی‌سازی اشاره کرد.

XS
SM
MD
LG