لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۲:۵۱

تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران: حکومت به‌جای مبارزه با اختلاسگران به سرکوب معلمان می‌پردازد


اعتراضات معلمان ایران. آرشیو
اعتراضات معلمان ایران. آرشیو

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت با انتقاد از «نیروهای امنیتی و قوه‌ قضاییه» جمهوری اسلامی خواهان آزادی معلمان زندانی و رفع احکام قضایی علیه فعالان صنفی در کشور شد.

این شورا در «قطعنامه‌ای» که به مناسبت گردهمایی اعتراضی فرهنگیان در تهران و مناطق دیگر ایران منتشر کرد اعلام کرده است نیروهای امنیتی و قوه‌ قضاییه «به جای مبارزه با اختلاسگران و فاسدان به سرکوب و تهدید معلمان مطالبه گر پرداخته، آنها را به تبعید، انفصال، اخراج و زندان محکوم می‌کنند.»

«آزادی معلمان زندانی و رفع حکم اخراج، انفصال، بازنشستگی زود‌هنگام و محکومیت با پابند الکترونیکی فعالان صنفی» از جمله خواسته‌هایی است که در قطعنامه گردهمایی فرهنگیان مطرح شده است.

تنها یک روز پیش از انتشار این قطعنامه، نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی دست‌کم ۱۷ معلم و فعال صنفی معلمان در شهر سنندج را احضار کردند.

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ماموران حکومتی از احضارشدگان «تعهد» گرفتند که در تجمع اعتراضی معلمان در روز ۱۳ اردیبهشت شرکت نکنند.

در بخش دیگری از قطعنامه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان تاکید شده است معلمان در ایران «بیش از همیشه در تحقق حقوق و عدالت برای خود و دانش آموزان در تنگنا» قرار گرفته‌اند.

این شورا با بیان اینکه «گرانی و تورم ناشی ازسوءمدیریتها، تحریم، فساد و اختلاس رو به تزاید، سفرهُ مردم را خالی» کرده است هشدار داده که این وضعیت «انگیزه‌ آموزش و یادگیری را از معلم و دانش‌آموز سلب کرده است.»

تشکل‌های معلمان در ایران سال‌ها است که به دنبال افزایش دستمزد معلمان و نیز بازنشسگان فرهنگی در کنار مطالبات دیگر خود مانند آموزش رایگان هستند.

دولت ابراهیم رئیسی در سال ۱۴۰۱ مدعی شد که قانون رتبه‌بندی را که باعث افزایش حقوق معلمان رسمی می شود، اجرا کرده است. ولی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران و سایر تشکل‌های معلمان، همچنان به شیوه اجرای این قانون اعتراض دارند. علاوه بر این، گزارش‌هایی هم درباره محرومیت گروهی از فعالان صنفی معلمان از قانون رتبه‌بندی به گوش می‌رسد.

آموزش رایگان برای تمامی دانش‌آموزان، حذف سهمیه کنکور و رفع تبعیضات آموزشی، ایمن‌سازی فضاهای آموزشی برای دانش‌آموزان، و رفع هرگونه تبعیض جنسیتی، زنانه مردانه کردن علم و نگاه مردسالارانه در کتب درسی از دیگر موارد مطرح شده در قطعنامه‌ گردهمایی فرهنگیان در روز پنجشنبه است.

XS
SM
MD
LG