لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۳:۵۴

سازمان ملل: به اسناد قتل و تعرض به نیکا شاکرمی رسیدگی می‌کنیم و در برابر حکم اعدام توماج صالحی می‌ایستیم


سازمان ملل متحد: به اسناد قتل و تعرض به نیکا شاکرمی رسیدگی می‌کنیم و در برابر اعدام توماج صالحی می‌ایستیم
سازمان ملل متحد: به اسناد قتل و تعرض به نیکا شاکرمی رسیدگی می‌کنیم و در برابر اعدام توماج صالحی می‌ایستیم

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اخبار روزهای گذشته ایران گفت ما در برابر هرگونه استفاده از «مجازات اعدام» از جمله برای توماج صالحی می‌ایستیم و به «مسئله قتل نیکا شاکرمی» هم رسیدگی می‌کنیم.

استفان دوجاریک ۱۲ اردیبهشت در پاسخ به پرسشی درباره روایت بی‌بی‌سی جهانی از نحوه کشته شدن نیکا شاکرمی در اعتراضات سال ۱۴۰۱ در ایران به دست نیروهای حکومتی جمهوری اسلامی این گزارش را «بسیار بسیار نگران‌کننده» توصیف کرد و افزود: «دبیرکل سازمان ملل بارها نگرانی خود را از نقض حقوق بشر در ایران بیان کرده است. یک گزارشگر ویژه به علاوه مکانیسم‌های حقوق بشری دیگری هم در مورد ایران وجود دارد که اگر مستندات بی‌بی‌سی برای آنها ارسال شود حتما مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.»

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در پاسخ به پرسشی دیگر درباره صدور «حکم اعدام» توماج صالحی خاطرنشان کرد: «ما در برابر هرگونه استفاده از مجازات اعدام ایستاده‌ایم و می‌ایستیم و بسیار امیدواریم که این اعدام محقق نشود.»

او همچنین تصریح کرد که دبیرکل و دیگر مقامات سازمان ملل متحده به‌طور دائم با مقامات جمهوری اسلامی در ارتباط هستند و نگرانیهای خود به ویژه در زمینه حقوق بشر را مطرح می‌کنند.

در حالی که واکنش‌های گسترده به اسناد منتشرشده درباره تعرض جنسی مأموران جمهوری اسلامی به نیکا شاکرمی و نحوه کشته شدن او همچنان ادامه دارد، قوه قضاییه جمهوری اسلامی برای روزنامه‌نگارانی که با استناد به این گزارش مطالبی درباره این نوجوان کشته شده نوشته‌اند، پرونده تشکیل داده است.

بسیاری کاربران گفته‌اند که این نوجوان ۱۶ ساله تا لحظه آخر با دست‌های بسته در مقابل مأموران حکومتی و «جانواران وحشی» ایستادگی کرد و هرچند روشن شده «قاتلان نیکا» چه کسانی هستند، آنها در حال حاضر آزادند، اما روزی «مجازات خواهند شد.»

بی‌بی‌سی جهانی روز دوشنبه در یک گزارش تفصیلی اعلام کرد به اسنادی دست یافته که نشان می‌دهد نیکا شاکرمی، نوجوان ۱۶ ساله معترض ایرانی، پاییز ۱۴۰۱ هم‌زمان با اعتراضات سراسری در ایران، مورد تعرض جنسی مأموران حکومتی قرار گرفته و کشته شده است.

این شبکه متعلق به دولت بریتانیا می‌گوید به گزارشی «بسیار محرمانه» از جلسه استماع پرونده نیکا شاکرمی توسط نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دست یافته که شامل اسامی قاتلان او و فرماندهان ارشدی است که سعی کردند حقیقت را پنهان کنند.

در پی انتشار این گزارش، کاربران بسیاری در رسانه‌های اجتماعی نسبت به نحوه کشته شدن نیکا شاکرمی به دست نیروهای حکومتی واکنش نشان دادند و شجاعت و ایستادگی این نوجوان معترض را تا لحظه آخر زندگی‌اش ستودند.

XS
SM
MD
LG