لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۲:۱۸

از لس‌آنجلس تا نیویورک؛ اعتراضات به جنگ غزه به دانشگاه‌های بیشتری کشیده شد


تلاش ماموران انتظامی برای پاکسازی اردوگاه حامیان فلسطینی‌ها در محوطه دانشگاه یوسی‌ال‌ای در لس آنجلس – ۱ مه ۲۰۲۴
تلاش ماموران انتظامی برای پاکسازی اردوگاه حامیان فلسطینی‌ها در محوطه دانشگاه یوسی‌ال‌ای در لس آنجلس – ۱ مه ۲۰۲۴

اردوگاه حامیان فلسطینی‌ها در دانشگاه «یو‌‌سی‌ال‌ای» در لس‌آنجلس در بامداد چهارشنبه شاهد درگیری بود. همزمان، و ساعاتی پس از آن که حامیان فلسطینی‌ها در دانشگاه کلمبیا در نیویورک یک ساختمان اداری آن را تصرف کردند، ماموران انتظامی وارد عمل شده و اقدام به متفرق کردن آنها کردند.

در شرایطی که مقامات دانشگاه «یو‌‌سی‌ال‌ای» بر غیرقانونی و خلاف مقررات بودن اینگونه اعتراضات تاکید کرده‌اند، شماری از تظاهرکنندگان حامی اسرائیل در جبهه مقابل، با پرتاب اشیایی سعی کردند موانعی که معترضان حامی فلسطینی‌ها در محوطه دانشگاه برپا کرده بودند را از میان بردارند.

مسئولان دانشگاه روز سه‌شنبه نهایت تلاش خود را کردند تا حامیان اسرائیل و فلسطینی‌ها از یکدیگر دور نگه داشته شوند، اما اوضاع در ساعات اولیه بامداد چهارشنبه، با شلیک اقلام آتش‌بازی پیشروی در اردوگاه معترضان حامی فلسطینی‌ها و پرتاب مکرر اشیاء به سمت آن‌ها به خشونت‌ کشیده شد.

در نیویورک، پلیس پس از درخواست کمک از سوی مسئولان دانشگاه کلمبیا، یک چادر در محوطه دانشگاه را برچید و ساختمان همیلتون را نیز که تصرف شده بود پاکسازی کرد. در این عملیات، ماموران مجبور شدند برای ورود به ساختمان، از نردبان برای بالا رفتن به طبقه دوم و ورود از پنجره استفاده کنند.

دانشگاه کلمبیا اعلام کرد بعد از تصرف همیلتون چاره‌ای باقی نماند و «تصمیم به تماس با پلیس در پاسخ به اقدامات معترضان بود، نه هدفی که معترضان برای آن اعتراض می‌کنند. ما به صراحت اعلام کرده‌ایم فعالیت‌های دانشگاه نمی‌تواند توسط معترضانی که قوانین و مقررات را پایمال می‌کنند، تهدید شود.»

در دانشگاه آریزونای شمالی در فلگستف، ماموران پلیس اواخر سه‌شنبه به اردوگاه حامیان فلسطینی‌ها نزدیک شده و حدود ۲۰ نفر را به جرم ورود به محوطه غیرمجاز بازداشت کردند. مقام‌های مسئول دانشگاه پیش از این هشدار داده بودند که اگر معترضان متفرق نشوند، با اتهامات کیفری روبرو خواهند شد.

بر اساس گزارش‌های رسمی، چندین تن در ساعات ابتدایی چهارشنبه در دانشگاه کلمبیا بازداشت شدند؛ چند صد تن دیگر نیز پیش از این در دو هفته گذشته و در جریان تظاهرات طرفداران فلسطینی‌ها و معترضان به جنگ اسرائیل و حماس در نوار غزه، در دانشگاه‌های سراسر کشور بازداشت شده‌اند.

XS
SM
MD
LG