لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۲:۵۱

بلومبرگ: پیمان دفاعی قریب‌الوقوع آمریکا و عربستان سعودی چهره خاورمیانه را تغییر خواهد داد


آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا و فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی. آرشیو.
آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا و فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی. آرشیو.

خبرگزاری بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش داد که ایالات متحده و عربستان سعودی در آستانه حصول یک توافق تاریخی هستند که تضمین‌های امنیتی برای ریاض به همراه خواهد داشت و در صورتی که اسرائیل به جنگ غزه پایان دهد مسیر برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل را هموار خواهد کرد.

بلومبرگ در این گزارش، که روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت به‌روزرسانی شده است، می‌گوید این توافق با موانع زیادی روبرو است، اما نسخه جدیدی از چارچوب توافقی است که با حمله تروریستی شبه‌نظامیان حماس به اسرائیل در ۱۵ مهر سال گذشته و آغاز جنگ اسرائیل و حماس عملاً از بین رفت. اسرائیل و امارات متحده عربی در توافق موسوم به پیمان ابراهیم تصمیم به عادی‌سازی روابط خود گرفتند که به ابتکار ایالات متحده در روز ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ امضا شد.

بنا به این گزارش مذاکرات بین واشنگتن و ریاض اخیراً شتاب گرفته است و به گفته منابع آگاه که نخواستند نام‌شان اعلام شود، بسیاری از مقامات خوشبین هستند که ظرف چند هفته این توافق صورت گیرد.

بلومبرگ این توافق را چارچوبی خوانده است که به طور بالقوه چهره خاورمیانه را تغییر خواهد داد و گذشته از تقویت امنیت اسرائیل و عربستان سعودی، موقعیت آمریکا را در منطقه در مواجهه با تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران و حتی چین تقویت خواهد کرد.

این توافق به گفته بلومبرگ ممکن است امتیازاتی برای عربستان سعودی قائل شود که نیاز به تایید سنای آمریکا داشته باشد و حتی دسترسی به برخی تسلیحات پیشرفته آمریکایی - که قبلاً ممنوع بود - را برای عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت جهان، میسر کند. با این توافق همچنین محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، موافقت خواهد کرد که کاربرد فناوری چین را در حساس‌ترین شبکه‌های کشورش در ازای سرمایه گذاری‌های عمده ایالات متحده در هوش مصنوعی و رایانش کوانتومی محدود کند و از آمریکا برای راه‌اندازی برنامه هسته‌ای غیرنظامی خود کمک بگیرد.

بلومبرگ می‌گوید هنگامی که ایالات متحده و عربستان سعودی ابن توافق را امضا کنند بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، را با یک انتخاب مواجه خواهند کرد: یا به این توافق بپیوندند که برای اولین بار مستلزم روابط رسمی دیپلماتیک با عربستان سعودی و سرمایه‌گذاری بیشتر و همگرایی منطقه‌ای است، یا عقب بماند.

به گفته این خبرگزاری گزینه اول که پایان دادن به جنگ در غزه و موافقت با راه‌حل دو کشوری را به همراه خواهد داشت برای نتانیاهو تصمیم‌گیری راحتی نخواهد بود. اما در عین حال، مزیت این توافق برای اسرائیل این است که می‌تواند به مقابله با تهاجم‌های حکومت جمهوری اسلامی و شبه‌نظامیان نیابتی‌اش کمک کند. حکومت ایران ۲۵ فروردین با بیش از سیصد پهپاد و موشک به اسرائبل حمله کرد و اسرائیل در واکنش در ۳۱ فروردین سامانه دفاع هوایی پایگاه هشتم شکاری ارتش جمهوری اسلامی را هدف قرار داد.

بلومبرگ به نقل از مقامات آمریکایی گفت که مذاکرات در این خصوص جریان دارد، اما عربستان سعودی و دفتر نتانیاهو بلافاصله از اظهار نظر درباره آن خودداری کردند.

گاردین روز چهارشنبه گزارش داد که ایالات متحده و عربستان سعودی پیش نویس توافقاتی را تنظیم کرده‌اند که مرتبط با یک توافق صلح گسترده‌تر بین اسرائیل و فلسطینی‌ها است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه در عربستان سعودی گفت: «ما در ماه‌های گذشته کار فشرده‌ای را با هم انجام داده‌ایم. فکر می‌کنم کاری که عربستان سعودی و ایالات متحده با هم در زمینه توافقات خود انجام می‌دهند، احتمالاً به زودی به اتمام می‌رسد.»

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، هم گفت که حصول توافق بسیار بسیار نزدیک است.

XS
SM
MD
LG