لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۲:۵۱

سازمان ملل: بازسازی خانه‌ها در غزه ممکن است ۸۰ سال طول بکشد


محل سکونت آوارگان جنگ اسرائيل و حماس - رفح
محل سکونت آوارگان جنگ اسرائيل و حماس - رفح

سازمان ملل متحد می‌گوید بازسازی خانه‌های بمباران شده در غزه در طول جنگ حدود هفت ماهه اسرائيل و حماس، ممکن است ۸۰ سال طول بکشد.

خبرگزاری رویترز به نقل از گزارش سازمان ملل که روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت، منتشر شد نوشت: اگر روند درگیری‌ها مانند قبل ادامه یابد، بازسازی خانه‌ها در نوار غزه ممکن است به قرن آینده میلادی کشیده شود.

اطلاعات داده شده از سوی گروه شبه‌نظامی حماس نشان‌گر آن است که حدود ۸۰ هزار خانه در درگیری‌های جاری که پس از حملات شبه‌نظامیان این گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی به جنوب اسرائیل در روز ۱۵ مهر سال قبل آغاز شد، ویران شده است. وزارت بهداست غزه که کنترل آن در دست حماس است، می گویدکه در پی حملات اسرائیل به این منطقه بیش از ۳۴ هزار تن کشته شده‌اند. در مقابل، اسرائیل گروه حماس را متهم می‌کند که از غیر نظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.

در همین حال، رویترز به نقل از یک منبع در دولت اسرائيل نوشت: اعضای کابینه جنگ اسرائیل روز پنجشنبه برای بحث در مورد آتش‌بس پیشنهادی در غزه به منظور آزادی برخی از گروگان‌های در دست حماس و همچنین چشم‌انداز عملیات ارتش اسرائيل در شهر رفح در جنوب غزه که مملو از آوارگان فلسطینی است، تشکیل جلسه می‌دهد.

آنتونبی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا، نیز در مصاحبه‌ای با شبکه خبری آمریکایی «ان‌بی‌سی» گفت: اسرائيل خواستار توافقی برای آزادی گروگان‌های در دست حماس است.

او پیشتر نیز گفته بود اگر توافقی به دست نیاید، تنها حماس مقصر است.

اسرائیل منتظر پاسخ حماس در مورد آخرین پیشنهاد آتش‌بس ارائه شده از سوی میانجی‌گران مصری است. حماس ۲۵۳ تن را در حمله ۱۵ مهر سال گذشته به جنوب اسرائيل گروگان گرفت که در بین آنان، سالمندان و کودکان نیز وجود داشتند. شبه‌نظامیان این گروه همچنین بیش از ۱۲۰۰ تن را کشتند که اکثر آنها غیر نظامی بودند.

اسرائيل گفته است که برای نابودی بقایای گردان‌های حماس می‌خواهد به رفح حمله کند؛ جایی که بسیاری از آوارگان جنگ در آنجا هستند و مقامات شماری از کشورها نسبت به عواقب انسانی چنین حمله‌ای به اسرائيل هشدار داده‌اند.

XS
SM
MD
LG