لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۰:۴۲

برگزاری تجمع اعتراضی معلمان در دست‌کم ۱۰ شهر ایران به رغم تهدیدها و وعده‌های حکومتی


تجمع اعتراضی شماری از معلمان در شهر مریوان
تجمع اعتراضی شماری از معلمان در شهر مریوان

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران از برگزاری تجمع‌های اعتراضی معلمان در دست‌کم ۱۰ شهر ایران و نیز بازداشت موقت شماری از معلمان و فعالان صنفی آنان در روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت خبر داد.

به گزارش این شورا، به رغم فشارهای حکومتی و تهدید فعالان صنفی معلمان، تجمع‌های اعتراضی در شهرهای سقز، یاسوج، رشت، هرسین، تهران، قزوین، بوشهر، مریوان، الیگودرز و اسلام‌آباد غرب برگزار شدند.

همچنین به گفته این تشکل سراسری معلمان، نیروهای حکومتی جمهوری اسلامی شماری از معلمان و فعالان صنفی آنان را دست‌کم در تهران و بوشهر بازداشت کرده‌اند. بنا بر این گزارش رضا امانی‌فر، از اعضای کانون صنفی معلمان بوشهر، نیز از جمله بازداشت‌شدگان بود و پس از بازداشت به مکان نامعلومی منتقل شد. بر اساس آخرین اخبار، آقای امانی‌فر پس از چند ساعت آزاد شده است.

علاوه بر این، مهدی قادری، مهدی فراحی‌شاندیز، وحید موسی‌دهسری، و داود بایسته نیز در تهران بازداشت و پس از مدتی آزاد شدند. آقای فراحی‌شاندیز، زندانی سیاسی سابق، در اردیبهشت ۱۴۰۱ سال و پس از تحمل بیش از ده سال حبس با پایان دوران محکومیتش آزاد شده بود.

گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران همچنین حاکی از جو امنیتی سنگین و حضور گسترده نیروهای حکومتی در اطراف ساختمان وزارت آموزش و پرورش این شهر بوده است که با این همه، معلمان اقدام به برگزاری تجمع کردند.

در همین حال، همزمان با برگزاری تجمع‌های اعتراضی معلمان، قطعنامه‌ای نیز منتشر شد.

در این قطعنامه گفته شده است که معلمان «هم اکنون بیش از همیشه در تحقق حقوق و عدالت برای خود و دانش آموزان در تنگنا» قرار گرفته‌اند.

قطعنامه در این مورد به «گرانی و تورم ناشی ازسوءمدیریت‌ها، تحریم، فساد و اختلاس رو به تزاید» اشاره کرده و گفته است که این عوامل «سفره مردم را خالی کرده، انگیزه‌ آموزش و یادگیری را برای معلم و دانش‌آموز سلب کرده است. اما به جای مبارزه با اختلاس‌گران و فاسدان، نیروهای امنیتی و قوه‌ قضاییه به سرکوب و تهدید معلمان مطالبه‌گر پرداخته، آنها را به تبعید، انفصال، اخراج و زندان محکوم می‌کنند.»

در این قطعنامه با اشاره به اصل ۳۰ قانون اساسی در مورد آموزش و پرورش رایگان تاکید شده است که «علی‌رغم وظیفه‌ دولت که تامین وسایل آموزش و پرورش رایگان است، شاهد تغییرات بی‌مورد مردسالارانه در کتب درسی، تخطئه علم جدید به بهانهُ سکولاریسم و سیطره هرچه بیشتر حوزه‌های علوم دینی بر آموزش و پرورش هستیم که حاصلی جز نفرت‌پراکنی، دوقطبی‌سازی و دین‌گریزی نداشته است.»

از جمله مطالبات معلمان در قطعنامه «آزادی معلمان زندانی و رفع حکم اخراج، انفصال، بازنشستگی زود‌هنگام و محکومیت با پابند الکترونیکی فعالان صنفی»، «آموزش رایگان برای تمامی دانش‌آموزان، بویژه ۹۳۰ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل»، «حذف سهمیه کنکور و رفع تبعیضات آموزشی» و «ایمن‌سازی فضاهای آموزشی برای سه میلیون دانش‌آموز در این فضاهای پرخطر و از جمله در مدارس کپری و کانکسی» هستند.

قطعنامه همچنین خواستار «جلوگیری از کالایی شدن و خصوصی‌سازی آموزش بر طبق اصل ۳۰ و بند ۳ اصل ۳ قانون اساسی»، «رفع هرگونه تبعیض جنسیتی، زنانه مردانه کردن علم و نگاه مردسالارانه در کتب درسی»، «اجرای کامل همسان‌سازی بازنشستگان و اجرای شماری ا زمواد قانون مدیریت خدمات کشوری در خصوص بیمه تکمیلی»، «پرداخت معوقات شش ماهه دوم سال ۱۳۹۹ خورشیدی» و «برقراری رتبه‌بندی استحقاقی تمامی شاغلین و افزایش حقوق کمینه تا سطح خط فقر» شده است.

پیش از برگزاری تجمع‌های اعتراضی در روز پنجشنبه، گزارش‌ها حاکی از احضار شمار زیادی از فعالان صنفی معلمان، از جمله در سنندج و تهران در روزهای اخیر بوده است. از جمله احضار شدگان، اسماعیل عبدی، از اعضای هیات مدیره کانون صنفی معلمان تهران بوده است. آقای عبدی اخیرا پس از هشت سال حیس از زندان آزاد شده است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران همچنین خبر داده بود که پیش از برگزاری تجمع‌های اعتراضی در روز پنجشنبه، وزارت آموزش و پرورش با «ارسال پیامک‌های گسترده در استان های مختلف برای معلمان، با تهدید و دادن وعده‌های دروغین» از آنها خواسته بود تا در این تجمع‌ها شرکت نکنند.

از جمله وعده‌های وزارت آموزش و پرورش، انتشار خبر هدیه ۲ میلیون تومانی به مناسبت روز معلم، ۱۲ اردیبهشت، بود که به گفته شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، «به نظر می‌آید پروپاگاندای رسانه‌ای روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش برای مقابله با حضور معلمان در تجمع اعتراضی و مناسبتی ۱۳ اردیبهشت» بوده است.

XS
SM
MD
LG