لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۱:۰۸

کمیسیون آمریکا در امور آزادی مذهبی: اعتراضات شهروندان در ایران به‌رغم سرکوب شدید حکومت ادامه دارد


اعتراض به حجاب اجباری.
اعتراض به حجاب اجباری.

کمیسیون ایالات متحده در امور آزادی مذهبی بین‌المللی روز چهارشنبه با انتشار گزارش سالانه خود اعلام کرد شرایط آزادی‌ مذهبی در ایران در سال گذشته میلادی کماکان «به شدت ضعیف» بود، اما به گفته این کمیسیون با وجود سرکوب شدید از سوی ماموران حکومتی، اعتراضات شهروندان علیه حجاب اجباری و سایر محدودیت‌های مذهبی و عقیدتی ادامه دارد.

بر اساس گزارش این کمیسیون، مقام‌های جمهوری اسلامی به صورت سیستماتیک معترضان را مورد آزار، بازداشت، خشونت جنسی، تجاوز و شکنجه قرار داده‌اند.

این گزارش با اشاره به وضعیت اقلیت‌های مذهبی در ایران، از جمله به بهائیان اشاره و تصریح کرده است مقامات جمهوری اسلامی شمار زیادی از بهائیان را در سراسر ایران به طور فردی و جمعی بازداشت و به مکان‌های نامعلوم منتقل کردند.

کمیسیون ایالات متحده در امور آزادی مذهبی بین‌المللی می‌گوید مأموران حکومتی ایران در جریان یورش و تفتیش خانه شخصی بهائیان، آنان را مورد «ضرب و جرح وحشیانه» قرار داده‌اند.

این کمیسیون به دولت آمریکا توصیه کرده است حکومت ایران را به دلیل «نقض سیستماتیک و مستمر و فاحش» آزادی‌های مذهبی در ردیف «کشورهای مورد نگرانی ویژه» قرار دهد.

کمیسیون ایالات متحده در امور آزادی مذهبی بین‌المللی اردیبهشت سال گذشته نیز با انتشار گزارش ۹۰ صفحه‌ای سالانه خود درباره وضعیت آزادی‌های مذهبی در سطح جهان، به دولت بایدن توصیه کرد بار دیگر جمهوری اسلامی را به عنوان یکی از «کشورهای مورد نگرانی ویژه» طبقه‌بندی کند.

در این گزارش از ارجاع پرونده حکومت ایران به دیوان کیفری بین‌المللی به دلیل نقض حقوق بشر و جنایت علیه بشریت توسط مقامات جمهوری اسلامی حمایت شده بود.

این کمیسیون شهریور سال گذشته نیز با انتشار بیانیه‌ای در نخستین سالگرد کشته شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت پلیس جمهوری اسلامی ایران هم یاد مهسا را گرامی داشت و از تشدید فشار بر اقلیت‌های مذهبی در ایران و بازداشت رهبران آنها ابراز نگرانی کرد.

در این بیانیه تصریح شد کشته شدن مهسا امینی، اعتراضات سراسری در ایران علیه قوانین حجاب اجباری و انبوهی از دیگر موارد نقض آزادی مذهبی را جرقه زد. حکومت ایران در واکنش به این اعتراضات، جوامع اقلیت از جمله بهائیان، مسیحیان، و سنی‌ها را هدف قرار داده و زنان و دخترانی را که به طور مسالمت‌آمیز با اجرای تفاسیر حکومت از اسلام مخالفت کرده‌اند سرکوب کرده است.

XS
SM
MD
LG